måndag 21 december 2009

Recept på mitt högtidsbröd

Rågsiktskakor.

Detta är alltså receptet på mitt högtidsbröd. finns även på rågsiktspaketet. Jag bakar det till jul och påsk, har vi gäster äter vi det då, annars tar jag med det som Gå-bortpresent. Funkar bra det med.
Fyra stycken:
5 dl mjölk
50 g smör
50 g jäst
½ dl sirap
1½ tsk salt
2 tsk anis och 2 tsk fänkål
750 g (ca 1.4l) rågsikt
Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en skål, häll över mjölken til allt löst sig. Klicka i matfettet och tilsätt sirap, salt och kryddor. Tilsätt mjölet. Knåda degen. Låt jäsa övertäckt med bakduk i 40 min.
Knåda degen igen, dela den i fyra delar och forma till runda bullar. Platta till dom el. kavla ut dom till runda kakor, ca 15 cm i diam. Tag ev. ut hål i mitten. Lägg på plåt. Nagga med gaffel. Lägg bakduk över och låt jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda i tio minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer: