måndag 7 december 2009

Surdegsbröd

Inspirerad av Erikas Nött, Nytt & Gott-blogg så ska jag dela mig av ett recept. MYCKET gott bröd blir det, ett slags fusk-surdegsbröd.

Surdegsbröd:
2 bröd

25 g jäst
2 dl ljummet vatten
2 l vetemjöl
6 dl ljummet vatten
½ dl olivolja
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 tsk kummin
 
Rör ut jästen i 2 dl ljummet vatten och rör i 1 dl mjöl. (jag vispade i det) Täck med plast och låt stå i rumstemperatur i två dygn.
Efter ett dygn tillsätter man två dl ljummet vatten och 5 dl mjöl. Efter två dygn tillsätter man resten av tillsammans med de övriga ingredienserna. (Jag uteslöt solrosfrön och kummin) Knåda ordentligt. Slå in degen i plast och låt jäsa i två timmar.

Lägg upp degen på mjölat bakbord. Knåda den noga och dela den i två delar. Lägg delarna i smorda brödformar (jag lägger dom på en plåt bara) och låt dem jäsa i 30 min. Grädda i 180 grader i 60-70 minuter (jag gräddade i 175 grader i nedre delen och sen kände jag med en kniv när de började se klara ut)

Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Mmm... gott!

1 kommentar:

Erica sa...

Kanske jag borde testa när d e dax för brödbak nästa gång. =)